Update: Higler geeft fout toe

Gepubliceerd op 13 december 2016 16:00

Tijd voor een bericht in de categorie opmerkelijk: Het is mogelijk dat Nick Viergever, ondanks zijn rode kaart van afgelopen weekend, toch kan spelen tegen PSV. Scheidsrechter van dienst, Dennis Higler, heeft bij het hanteren van de regels naar alle waarschijnlijkheid een uitzondering over het hoofd gezien.

Zo'n twee jaar geleden pleiten Marco van Basten voor het afschaffen van het tripple-punishment. Triple-punischment houdt in dat wanneer je als speler in je eigen strafschopgebied een overtreding begaat op een doorgebroken tegenstander, je rood (dus een schorsing), een strafschap tegen én 99% zeker een tegendoelpunt krijgt, behalve dan tegen PSV...

Maar om terug te komen op die triple-punishment-regel: die is sinds dit seizoen veranderd. Er wordt namelijk vanaf dit jaar niet meer direct rood gegeven. Alleen, zoals bijna elke regel heeft ook deze uitzonderingen. Eén van die uitzonderingen is opzettelijk hands. Wanneer een speler opzettelijk hands maakt, moet deze wél bestraft worden met een directe rode kaart.

Nick Viergever had in de wedstrijd tegen FC Twente al geel gekregen, toen hij in de laatste minuut door opzettelijk hands een strafschop veroorzaakte. Scheidsrechter Higler gaf Viergever hiervoor echter zijn tweede gele kaart, terwijl direct rood volgens de regels op zijn plaats was.

Maar, nu komt het: bij een directe rode kaart ben je de eerstvolgende wedstrijd in een nationale competitie (In Viergevers geval Eredivisie of beker) geschorst. Aangezien Ajax midweeks bekert tegen SC Cambuur, zou dat het duel zijn waarin Viergever geschorst zou moeten zijn. Maar door zijn 2x geel, is hij niet tegen Cambuur, maar tegen PSV geschorst. Wanneer Higler dus correct volgens de regels zou hebben gehandeld, was Viergever inzetbaar in de kraker tegen de Eindhovenaren, nu niet.

Focus On Ajax heeft inmiddels contact gezocht met de KNVB, en verwacht op zeer korte termijn een verklaring. Wanneer deze binnen is, zullen we deze jullie zeker niet onthouden. Eén ding staat in ieder geval vast: dit wordt vervolgd.

 

Update 13-12-2016 17.15u: Higler geeft fout toe

In een verklaring aan Focus On Ajax zegt een woordvoerder van de KNVB: 
"De scheidsrechter (Dennis Higler, red.) heeft de situatie in eerste instantie goed waargenomen. Hij zag de handsbal van Viergever en bestrafte dit met een penalty. De kleur van de kaart had inderdaad wel anders moeten zijn. De scheidsrechter is zich hier ook vanbewust." Ook meldt de KNVB dat de schorsing niet meer kan worden teruggedraaid, waardoor Viergver nog altijd het duel met PSV mist.

IMG_5389.png

Scheidsrechter Higler verzuimde Viergver direct rood te tonen.

 

Want dat dit opzettelijk hands is, kun je niet ontkennen...

IMG_5383-1.png


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.